Verhalen vertellen is wat ze bij Artishock Events & Marketing het liefste doen. Niet alleen omdat het zo mooi is maar tevens omdat het dé wijze is om een boodschap over te brengen. Het moet beklijven, iets geven om aan terug te denken en om te willen delen met anderen. Standaard bestaat dus niet bij dit creatieve team, onder leiding van Huibert Wilschut.
Deze ervaren verteller is bij Artishock eindverantwoordelijk voor alle concepten, van eerste idee tot de bewaking van de uitvoering. En daarmee is hij een belangrijke schakel tussen de opdrachtgever en de mensen die een plan uiteindelijk helpen te realiseren. Meestal is een wezenlijk deel van dat narratief aan zijn brein ontsproten. Op basis van wat een klant graag wil overbrengen, komen Huibert en zijn collega’s met een uitgewerkt voorstel, waarin op verhalende wijze vorm wordt gegeven aan een bijeenkomst, een event of bijvoorbeeld een presentatie. Zo is het bedrijf in de afgelopen jaren ontwikkeld: “Van een evenementenbureau zijn we uitgegroeid tot een aanbieder van tot de verbeelding sprekende communicatie.”
Altijd iets unieks
Artishock werkt voor relaties in heel Nederland en soms ook daarbuiten, wanneer het internationale spelers zijn. Denk daarbij aan bedrijven, overheden, goede doelen en dergelijke. Overigens hoeven dat niet per se hele grote jongens te zijn. Een MKB’er die iets unieks wil is net zo welkom. De uitdaging zit niet per se in ingewikkelde logistiek of bestuurlijke zaken, al gaan de creatievelingen die aspecten zeker niet uit de weg. De uitdaging is en blijft voorál een indrukwekkende beleving creëren met zeggingskracht, die blijft hangen. “Eerst kijken naar wat je wilt vertellen, dan op zoek naar de vorm en uitvoering”, zo vat Huibert het samen. ‘Meegeven en doorgeven’, is wat hij wil; een reeks van momenten creëren. Zodat iedereen door iets getrokken en getroffen wordt.
Unlimited als partner
Dergelijke gebeurtenissen realiseren vraagt veel expertise, niet alleen creatief maar zeker ook organisatorisch en technisch. Unlimited Vision & Sound is al jaren een partner die door Artishock geregeld wordt gevraagd aan te sluiten, soms al in de ideeënfase en op andere momenten vooral bij de uitvoering. Huibert: “We gaan zelfs wel samen naar een relatie om over de invulling en een idee te spreken.” Hij is blij met de vertrouwensband die is ontstaan. Doelend op dergelijke bijzondere partnerships: “We houden van onze vaste leveranciers.”
Een aanrader
Bij projecten als dit versmelten de teams van Artishock en Unlimited soms tot één geheel. Dat vinden opdrachtgevers vaak erg prettig, vertelt de creatief directeur. Het houdt de lijntjes kort en iedereen weet waar hij aan toe is. Het geeft hemzelf ook meer rust en ruimte om op hoofdlijnen te sturen, er dient immers een verhaal vertelt en dus bewaakt te worden. “Ik zou Unlimited dan ook zeker aan anderen aanraden.”
Of ie niet bang is dat anderen hierdoor eenzelfde niveau kunnen aanbieden? “Nee hoor, het wordt toch altijd wat anders met andere partners.” Maar zelf blijft ie ook graag met Unlimited werken. “Hun drive is net zo groot als de onze, dat werkt prettig. En het is ook vaak erg gezellig. Bovendien dagen we elkaar graag uit en daar komen geregeld mooie dingen van.”
Foto: Jos Klijn